Consumenten hebben in 2012 meer uitgegeven aan duurzaam geproduceerd voedsel. De omzet steeg met 25,2 procent tot ruim €2,2 miljard. Dat de totale omzet van voedsel in Nederland nog licht stijgt is daarmee geheel te danken aan de toename van uitgaven aan duurzaam voedsel. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 die staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Samenleving vindt duurzaam voedsel steeds belangrijker
Staatssecretaris Dijksma: ‘De samenleving laat hiermee zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt. Dat sterkt mij in de gedachte dat we de goede weg zijn ingeslagen.’ Onder duurzaam voedsel vallen producten die zich positief onderscheiden door de manier waarop ze geproduceerd zijn: diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of ethisch. Alleen producten die voor de consument herkenbaar zijn aan een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk zijn in het onderzoek meegenomen.
Verdubbeling consumentenuitgaven
In minder dan drie jaar zijn de consumentenuitgaven aan duurzaam voedsel verdubbeld. Duurzaam voedsel is daarmee een belangrijke groeimarkt in voeding. Van alle verkochte voeding was in 2012 5,5 procent ‘duurzaam’. In 2011 was dat nog 4,4 procent. De groei vond plaats in alle gemeten kanalen: supermarkt, speciaalzaak en de ‘out of home’ sector, waaronder restaurants, catering, benzinestations en zorginstellingen. Alle elf gemeten keurmerken of labels noteerden hogere omzetten, van 12 tot 62 procent. Biologisch is goed voor 42 procent van de duurzame aankopen, Beter Leven (dierenbescherming) voor 21 procent en UTZ Certified (duurzamere landbouw) voor 19 procent.
De Monitor Duurzaam Voedsel is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI Wageningen UR op basis van kassascans en andere marktgegevens.
Klik hier voor de complete monitor