In de lijn van een beter milieu begint bij jezelf, kwam ze toen op het idee om dit boek te delen. Hergebruik van spullen is milieuvriendelijk. Tevens verspreidt deze boodschap zich zo als een olievlek. De oproep van haar initiatief is dan ook:
Help je mee deze milieuvriendelijke olievlek te verspreiden?
In augustus 2019 is zij dit initiatief gestart. Inmiddels heeft zij 30 papieren boeken gekocht en heeft zij deze aan 30 personen uitgedeeld. Daarnaast heeft zij in november van hetzelfde jaar, ook een e-book versie van dit Doorgeefboek in omloop gebracht; het Doorgeef e-book. Net als de papieren versie krijgt iedereen het Doorgeef e-book helemaal gratis. Maar ze vraagt wel om een tegenprestatie. Het is de bedoeling dat je het papieren boek of het e-book uitleest en op zoek gaat naar een ander die het boek wil lezen. Eind 2020 wil zij dan alle lezers bij elkaar brengen op een lezersbijeenkomst.
Als je mee wil doen kun je contact opnemen met haar via onderstaand e-mailadres. Alle papieren boeken zijn uitgedeeld, maar de e-books zijn nog beschikbaar. Zij stuurt jou dan per e-mail de Spelregels toe, waarin beschreven staat hoe het initiatief precies in zijn werk gaat. En een Voorwoord waarom zij dit initiatief is begonnen. In een volgende e-mail stuurt zij jou dan het gewenste e-book bestand toe (pdf, epub of mobi).
peggymunnikhuis@12move.nl o.v.v. ‘Doorgeefboek BlijNieuws’
Groeten uit het Groene Hart,
Peggy Munnikhuis uit Reeuwijk
PS: De Correspondent
Graag wil ik nog iets met jou delen over De Correspondent.
Dit e-book ontvang je helemaal gratis. De e-books zijn deelbaar zonder limiet. Dit is toegezegd door De Correspondent.
De Correspondent is een online journalistiek platform. Door lid te worden voor € 7,00 per maand, ontvang je: ‘Een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag’; advertentie vrije journalistiek die jou helpt de wereld beter te begrijpen. En door lid te worden maak je het mogelijk dat er nog meer boeken geschreven kunnen worden. Zie ook het nieuwste boek van een van de andere columnisten van De Correspondent, Rutger Bregman ‘De meeste mensen deugen’.
Voorwoord
Klimaat is hot. Dagelijks horen we berichten over onze veranderende planeet als gevolg van de klimaatverandering. Iedereen heeft er wel een mening over. De één gaat fanatiek aan de slag met verduurzamen, de ander ontkent dat er überhaupt iets aan de hand is. Die laatste groep wordt wel steeds kleiner: 97 % van de wetenschappers is ervan overtuigd dat klimaatverandering, veroorzaakt door de mens, een feit is. We moeten snel ingrijpen willen we een leefbare planeet behouden. Wie het tegendeel bewijst en kan aantonen dat er niets aan de hand is, heeft meteen de Nobelprijs te pakken…
De milieuproblematiek baart mij grote zorgen. Naast de klimaatverandering neemt ook de biodiversiteit schrikbarend af en moeten menig planten- en diersoorten het ontgelden; 1 miljoen soorten worden met uitsterven bedreigd. Hoe gaan we de aarde nog redden als we zo vervuilend blijven en de transitie zo langzaam gaat? Zijn we al niet te laat? Hoe kan ik in mijn eentje mijn steentje bijdragen?
Ik ben op verschillende manieren aan de slag gegaan. Van zonnepanelen op het dak van ons huis tot vaker de fiets pakken. Van niet meer vliegen tot reparatie van spullen en tweedehands artikelen bij de kringloop. Van vegaburger in de pan tot bijen- en vlinderstruiken in de tuin. Ik ben zelfs betrokken bij een energiecoöperatie binnen onze gemeente voor het gezamenlijk opzetten van zon- en windprojecten. Goed bezig zou je zeggen. Maar toch, mijn fanatisme heeft ook een keerzijde.
Regelmatig begin ik over het klimaat. De ene keer komt het tot een leuk gesprek en inspireren we elkaar met nieuwe ideeën. De andere keer eindigt een conversatie echter minder prettig. Omdat ik de urgentie zo voel dat, als we te weinig doen, het heel vervelend gaat worden op onze planeet, predik ik, leg de vinger op de zere plek en snijd ik altijd weer dat milieu onderwerp aan. Een voorbeeld: mijn gesprekspartner geeft aan niet over te willen gaan op een elektrische auto in verband met de vervuilende accu. In plaats van te zeggen: ‘Wat fijn dat u zich zo’n zorgen maakt over de impact van accu’s op ons milieu, maar gelukkig zijn accu’s en batterijen steeds beter recyclebaar’, zeg ik: ‘Maar dat mobieltje dat u dagelijks gebruikt en na één jaar alweer wordt vervangen vanwege een nieuw modelletje, daar zitten toch ook vervuilende batterijen in? Als u zich zo’n zorgen maakt over onze planeet, stop daar dan ook mee.’ Niet echt verbindend; mijn manier van communiceren leidt op zo’n moment eerder tot verwijdering. Het schiet zijn doel voorbij…
Jelmer Mommers doet dit een stuk beter. Toen ik zijn boek “Hoe gaan we het uitleggen, onze toekomst op een steeds warmere aarde” las, dacht ik: dit is een goede manier van een boodschap overbrengen! De eerste helft van zijn boek geeft de urgentie goed weer. Zonder urgentiebesef komen mensen niet in beweging. De klimaatproblematiek is geurloos en kleurloos. Als CO2 zichtbaar zou zijn waren we allang in actie gekomen. We gaan pas over tot handelen bij duidelijk gevaar. Zo werkt ons brein, daar kunnen we niets aan doen. Hiermee loopt de schrijver echter wel het risico dat het verhaal verlamd. Maar dat doet het niet. Als je verder leest biedt de tweede helft van het boek hoop en perspectief. (Klimaat)verandering is beangstigend, maar biedt ook allerlei kansen en mogelijkheden en leidt tot creatieve oplossingen. Dit alles is door de schrijver op een duidelijke en toegankelijke manier geschreven:
‘We onderschatten de milieuproblematiek, maar we onderschatten ook de mogelijkheden die er zijn om het op te lossen’.
Gelukkig heb ik wel vertrouwen in een betere toekomst. Daar heeft dit boek aan bijgedragen. Hoop doet leven. Maar van hoop alleen kan een mens niet bestaan. Dus moeten we aan de slag! We hebben een gezamenlijk probleem, dat we gezamenlijk hebben veroorzaakt en nu gezamenlijk moeten oplossen.
In de lijn van een beter milieu begint bij jezelf, kwam ik op het idee om dit boek te delen. Hergebruik van spullen is milieuvriendelijk. Tevens verspreidt zo deze boodschap zich als een olievlek en wordt de kans dat mensen sneller overgaan tot duurzamer gedrag groter. Zij kunnen dan weer als voorbeeld dienen voor anderen. Want ‘het goede voorbeeld geven’ werkt tenslotte beter dan ‘zeggen hoe het moet’.
Help je mee deze milieuvriendelijke olievlek te verspreiden?
Spelregels
1. Voordat je aan dit e-book begint stuur je mij een e-mailbericht o.v.v. ‘Doorgeef e-book nr. x’. De e-books die ik uitdeel zijn genummerd van 26 t/m 35. Jouw nummer vind je vermeld in het e-mailbericht.
Je bevestigt de ontvangst van het e-book en geeft jouw naam door*.
Mijn e-mailadres is: peggymunnikhuis@12move.nl
2. Lees het e-book helemaal uit.
3. Geef het e-book binnen één maand door aan een persoon die ook akkoord gaat met de spelregels.
4. Het e-book is er in een PDF-, MOBI- en EPUB-bestand. Geef per e-mail aan welke versie je wilt ontvangen.
5. Als je het e-book uit hebt mail je mij opnieuw o.v.v. ‘Doorgeef e-book opmerking nr. x’ en geef je aan wat je van dit initiatief en van het boek vindt.
6. Over 1 jaar hebben 12 personen maal 25 papieren boeken en 12 personen maal 10 e-books dus ca. 420 personen het Doorgeefboek gelezen. Uiterlijk oktober 2020 heb ik dan van alle personen de namen, e-mailadressen en de opmerkingen.
7. Wanneer iedereen het ‘Doorgeefboek’ heeft gelezen en ik de gegevens van alle personen heb verzameld, kom ik met een idee. Bijvoorbeeld een persoonlijke ontmoeting om met elkaar van gedachten te kunnen wisselen. Wat dat precies zal zijn, daar heb ik (gelukkig) nog een jaar voor om over na te denken. Ik stuur jullie dan allemaal per e-mail (BCC) een bericht.
PS Als je het e-book op tijd doorgeeft kunnen zoveel mogelijk mensen het lezen.
*Ik respecteer jouw privacy en zal zorgvuldig met je persoonsgegevens omgaan. Ik gebruik deze gegevens alleen voor dit initiatief en andere deelnemers krijgen jouw gegevens niet te zien.