Flinke milieuwinst boekte Amsterdam vorige week met het winnen van de tegen de folderbranche aangespannen rechtszaak. Jaarlijks krijgt een gemiddeld huishouden ruim 1800 stuks ongeadresseerd reclamedrukwerk in de brievenbus: een gigantische papierverspilling en een onnodige aanslag op de bossen. Amsterdammers ontvangen vanaf 2018 alleen nog met ja/ja-sticker reclamedrukwerk. BlijNieuws!

Want voor al dat papier worden aardig wat bomen gekapt. Voor veel mensen zijn reclamefolders een bron van ergernis. Het werd hoogste tijd dat de folderbranche ging vernieuwen. Al in de jaren ’90 leidden de acties van Milieudefensie tot de inmiddels welbekende brievenbussticker.

Met de maatregel verandert de gemeente Amsterdam de bestaande ‘opt-out’-standaard. Nu is de standaard nog: ja, ik wil folders ontvangen, tenzij ik met een brievenbussticker aangeef dat ik dat niet wil. De standaard wordt een ‘opt-in’: nee, ik wil geen folders ontvangen, tenzij ik met een brievenbussticker aangeef dat ik dat wel wil. Amsterdam mag deze maatregel doorzetten nu de rechter Amsterdam gelijk geeft in een door de folderbranche aangespannen rechtszaak.

Utrecht en Den Haag voeren nieuwe ja/ja sticker ook in
Meerdere gemeenten, waaronder Utrecht en Den Haag, gaven in een eerder stadium al aan geïnteresseerd te zijn in de ja/ja-sticker. Zij wilden het vonnis afwachten alvorens het Amsterdamse voorbeeld te volgen. De deur staat nu open voor andere gemeentes om reclamefolders te weren en hun gemeente te vergroenen. Hoe staat het in jouw gemeente?


Milieudefensie startte in jaren ’90 met de brievenbussticker

Al in 1993 leidden acties van Milieudefensie tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk tot de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk, die de snelle groei van reclamedrukwerk moest terugdringen door het uitgeven van de inmiddels bekende ja/nee-brievenbusstickers. De sticker is in de meeste gemeentes verkrijgbaar bij het gemeentehuis of stadsdeelkantoor. Maar ook bij Milieudefensie kun je hem bestellen.