Nederland is het eerste land ter wereld dat aankondigt eind 2016 vrijwel vrij te zijn van microplastics in cosmeticaproducten. De regering verklaart dat de cosmetica-industrie de microplastics tegen die tijd grotendeels zal hebben uitgefaseerd. De regering bepleit bovendien een verbod op de toepassing van microbeads in Europees verband.
Deze resultaten zijn een direct gevolg van de campagne Beat the Microbead, die in augustus 2012 werd gestart door de Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee. Een door deze organisaties gemaakte app maakt het voor consumenten mogelijk om te controleren of er plastic in verzorgingsproducten zit. Inmiddels wordt de campagne wereldwijd gesteund door 58 NGOs in 29 landen en is de app in verschillende talen beschikbaar.
Maria Westerbos en Jeroen Dagevos, campagneleiders: “Wij zijn verheugd over de ontwikkelingen in Nederland. We blijven, nationaal en internationaal nauwlettend controleren of de industrie zich aan haar toezeggingen houdt. Het gaat om uitfasering van alle plastic ingrediënten en de industrie maakt gebruik van een groot spectrum aan soorten en maten microplastics. Het gaat daarbij om veel meer ingrediënten dan de minuscule bolletjes van polyethyleen. We zullen er ook voor pleiten dat in de beoogde Europese wetgeving het begrip plastic microbead eenduidig beschreven wordt, zodat producenten geen escapes hebben om links- of rechtsom toch plastic te blijven gebruiken.” BlijNieuws!