De NOS heeft als publieke omroep de taak om nieuws toegankelijk te maken
voor iedereen. Dus ook voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal.
In Nederland gaat het om ongeveer 2,5 miljoen mensen. De NOS heeft onderzocht
hoe het nieuws makkelijker te volgen is kan worden gemaakt voor die groep.
Na dit onderzoek van de NOS, Stichting Lezen en Schrijven en ervaringsdeskundigen
gaat de NOS vanaf 2 september dagelijks om 17:00 uur een nieuwsuitzending maken
in makkelijke Nederlandse taal. Dit dagelijkse journaal vervangt het reguliere
nieuwsbericht op dit tijdstip. Zo kunnen ook mensen die minder goed kunnen lezen
en schrijven goed op de hoogte worden gebracht van wat er in de wereld gebeurt.
Het reguliere nieuws is voor deze mensen namelijk niet altijd goed te volgen.
Te veel moeilijke woorden, te veel onderwerpen of er wordt te snel gepraat.
Op basis van het onderzoek, heeft de NOS het Journaal in Makkelijke Taal verder
ontwikkeld. Dit dagelijkse journaal heeft minder onderwerpen dan de andere
journaals. De presentator zal meer uitleg geven en langzamer praten. Ook zal
het tempo en het gebruik van beeld rustiger zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven
een enorme nieuwsbehoefte hebben. Maar dat het vinden van nieuws voor hen
moeilijk is. En als ze het vinden, dan begrijpen ze het soms niet helemaal.
Ook geeft 66 procent van de (ex-)laaggeletterde deelnemers aan het onderzoek
aan dat ze via tv nieuws willen volgen. Omdat ze op tv het nieuws het beste begrijpen.
Bij niet-laaggeletterde deelnemers volgt maar 27 procent nieuws via tv. Zij kiezen
meer en vaker voor (nieuws)apps. Daarom is het extra goed dat NOS deze stap zet:
een vast journaal in makkelijke taal op tv.
De NOS vindt dat zij als publieke omroep de taak heeft om nieuws toegankelijk te maken
voor iedereen. Ook voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
Ook Stichting Lezen en Schrijven vindt het belangrijk dat iedereen het nieuws kan volgen.
Daarom zijn zij en wij erg blij dat er nu ook een dagelijks journaal komt in makkelijke taal.
Dat is nog eens goed en blij nieuws.
BlijNieuws van Yvonne
Delen is vermenigvuldigen. 🌻🌻
