Volledig emissieloos de dijkversterking realiseren. Dat is nogal een uitdaging.
Dat de dijk langs de Lek van Amerongen tot aan Schoonhoven moet worden
verstevigd is een ‘understatement’. Zou dat niet gebeuren dan komt de hele
regio, welke Utrecht, Amsterdam en Schiphol omvat, in gevaar. Bij een
dijkdoorbraak stroomt het achterland van de bovengenoemde regio, zeg
West-Nederland, over. Dat was even een feitje om aan te geven dat er serieus
aan de versteviging moet worden gewerkt. Nou kan dat vanzelfsprekend op
de traditionele manier, met gebruikmaking van bestaande machines en met
onderdelen die al sinds jaar en dag gebruikt worden. Maar de uitdaging in dit
project is ‘volledig emissieloos’ te werken. Wat is precies emissieloos? Werken
en machines die zonder schadelijke stoffen uit te stoten hun werk doen.
Volledig emissieloos de dijk versterken houdt hier in dat er een oplossing wordt
geboden voor drie verschillende problematieken: klimaatverandering,
gezondheid (fijnstof) en natuur. De reductie in dieselverbruik, en dus CO2-uitstoot,
moet komen vanuit de inzet van emissieloze machines. Dat is er in dit project gevonden.
De eerste machine op waterstof. En deze wordt gebruikt bij de dijkverzwaring aan
de Lekdijk. Bijzonder mooi vind ik dat om te vermelden. Deze gigantische klus wordt
uitgevoerd door de eerste en voorlopig enige waterstofmachine. Mooier nog, hij is
sterker dan machines op brandstof en werkt op waterstof. Voor veel mensen is dit
misschien een verhaal wat ver van hun bed is, maar voor degenen die net achter
deze dijk wonen, en dat zijn echt heel veel mensen, is dit een heel goede zaak.
De dijk moet worden versterkt, geen ontkomen aan want dat het water overal
stijgt is een gegeven. Dat er vervolgens goed over de inzet van de machines wordt
nagedacht is hierbij een enorme bijdrage aan ons milieu. Dat er maar gauw meer
waterstofmachines mogen worden ingezet op meerdere manieren.
Daar word ik niet alleen blij van maar zorgt ook voor een veilig gevoel.
BlijNieuws van Yvonne
Delen is vermenigvuldigen. ??